ویژه

هر آنچه که باید درباره گیربکس های CVT بدانید !

گیربکس های CVT امروز به شدت در حال فراگیر شدن هستند بصورتی که انواع سدان های شهری و حتی نیمه اسپرت تا کراس اوورهای بلند قامت توسط خودروسازان مطرح جهان به این نوع از گیربکس های مجهز می شوند. در مقابل هر چقدر که خودروسازان بیشتر تلاش می کنند محبوبیت جعبه دنده های CVT در نزد عموم کاهش می باشد .اما باید گفت که این گیربکس های جدید دارای مزایایی زیادی است که مهندسان به راحتی دست از سر آن برنداشته و سعی می نمایند که با برطرف کردن مشکلات فعلی، CVT ها را بعنوان فناوری جدید و بسیار کاربردی معرفی نمایند. به واقع هم گیربکس های CVT می تواند برای مالکان خودرو مفید و کاربردی باشد اما عدم داشتن اطلاعات و بازخودرو مفنی موجود باعث شده که CVT اندکی منفور شوند از همین رو قصد داریم در مقاله پیش به معرفی گیربکس های CVT ،نحوه عملکرد ،مزایا و معایب آن بپردازیم تا با پیش زمینه قبلی در خصوص CVT ها قضاوت نمایید.

(بیشتر…)

کمپانی GM رتبه پرفروش ترین خودروساز بازار آمریکا را به تویوتا واگذار کرد

کمپانی GM رتبه پرفروش ترین خودروساز بازار آمریکا را به تویوتا واگذار کرد

کسب سهم مناسب در بازار خودروی ایالات متحده به عنوان مهمترین هدف خودروسازان بین المللی از قدیم بوده و هنوز هم هست. این بازار به علت حجم بسیار زیاد فروش خودرو از بزرگترین بازارهای خودرو در سطح جهان است. این بازار همیشه در سلطه شرکت های آمریکایی بوده است و سایر خودروسازان تنها در لیست خودروهای پرفروش نماینده ای داشته اند. ولی سال 2021 اتفاق جدیدی در این بازار افتاد که بسیار جالب توجه می باشد.

 

بعد از قریب به 90 سال، شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا در سال 2021 دیگر پرفروش ترین خودروساز بازار آمریکا نبود و تویوتا با فروش 100 هزار دستگاه بیشتر از جنرال موتورز پیش افتاد.

این اولین باری است که یک خودروساز غیر آمریکایی موفق شده است در بازار آمریکا جای سه خودروساز اصلی یعنی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر بنشیند.

جنرال موتورز اعلام کرد که در سال 2021 فقط 2.2 میلیون دستگاه در بازار آمریکا فروخته است. سال گذشته فروش این شرکت 2.55 میلیون دستگاه بود. در مقایسه، تویوتا در سال 2021 موفق به فروش 2.3 میلیون دستگاه شد که 10.4 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشت.

البته به احتمال زیاد تویوتا برای مدت طولانی نمی تواند این عنوان را حفظ کند چون بخش مهمی از این رویداد به خاطر کمبود تراشه [پردازشگرهای نیمه هادی] است که لطمه کمتری به تویوتا زده است. تویوتا این معضل را به شکل بهتری با زنجیره تأمین خود حل کرده است تا سایر خودروسازان جهانی.

 

بر اساس تخمین های کاکس اتومتیو Cox Automotive در سال 2021 کل فروش خودرو در بازار آمریکا 14.9 میلیون دستگاه بود که خیلی رقم پایین تری نسبت به متوسط فروش 17.3 میلیون دستگاه بین سال های 2015 تا 2019 بود.

 

جنرال موتورز در فصل چهارم سال 2021 بیش از 43 درصد کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خودرو فروخته است. این خودروساز حتی در ماه های آخر سال 2021 خودروهای با نقص تحویل مشتری داده و خیلی از خودروهای این شرکت سوپرکروز نداشتند. سوپرکروز البته از سامانه های بسیار پیشرفته ی جنرال موتورز است که به رانندگان اجازه می دهد در شرایط خاص و در جاده ها یا خیابان های ایمن دست خود را از روی فرمان بردارند.

 

در سال 2022 با رفع معضل تراشه، به احتمال زیاد جنرال موتورز به وضع عادی باز خواهد گشت.

امکان به ارث گذاشتن پلاک خودرو وجود دارد؟

امکان به ارث گذاشتن پلاک خودرو وجود دارد؟

آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که آیا می توان پلاک خودرو را هم به عنوان ارثیه خانوادگی حفظش کرد و به صورت همیشگی نگه داشت؟

 

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا شرایط انتقال پلاک خودروی افراد فوت شده به ورثه را تشریح کرد.

سرهنگ عین‌الله جهانی درباره اینکه آیا امکان انتقال پلاک خودروی متعلق به افراد فوت شده به وارثان وی وجود دارد یا خیر؟، گفت: برای این اقدام باید تمامی امور مربوط به انحصار وراثت از سوی ورثه قانونی انجام شده باشد.

 

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه پس از انجام این اقدامات باید بامدارک مربوط به پلیس راهور مراجعه شود، گفت:‌ در ادامه باید ظرف کمتر از یک سال از زمان فوت صاحب پلاک، موضوع به مراکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در شهر محل سکونت متوفی نیز اعلام شود.

 

وی ادامه داد:‌ پس از آن ورثه باید با مدارک مربوط به انحصار وراثت به مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک مراجعه کرده و درخواست خود برای انتقال پلاک به نام خود را ثبت کنند.

 

معرفی پیکاپ تویوتا هایلوکس GR اسپورت ۲۰۲۲ با ظاهر و باطن به‌روزتر + عکس

معرفی پیکاپ تویوتا هایلوکس GR اسپورت ۲۰۲۲ با ظاهر و باطن به‌روزتر + عکس

هایلوکس یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین محصولات تویوتا در جهان و همچنین در بازار خودروی کشور ما می باشد. این خودو به دلیل قابلیت های بسیار فراوان و کیفیت بالای خود سالهای زیادی است که مورد تایید کارشناسان صنعت خودرو قرار دارد.

 

همچنین تویوتا هایلوکس – Toyota Hilux یکی از انواع اسطوره ای تویوتا و از شناخته شده ترین مدل ها در سراسر جهان است. این خودرو با بهره گیری از علمی ترین روش های تولید، ساخته شده است و در تولید آن شرایط آب و هوایی نقاط مختلف جهان لحاظ شده است. از این رو این مدل خودرو در تمام جهان به عنوان یکی از بهترین وانت ها شناخته می شود. مدل تک کابین و دو کابین هایلوکس با بهره گیری از موتور 2 و 2.7 علاوه بر ارائه قدرت بسیار مناسب، با بهره گیری از سیستم تعلیق دوبل جناقی در چرخهای جلو، راحتی قابل قبولی را برای سرنشینان جلو فراهم می آورد. شرکت تویوتا با طراحی مجدد هایلوکس بار دیگر استانداردهای جدیدی را در این کلاس خودرویی به مشتریان عرضه نموده است.

Toyota-Hilux-6-767x511.webp

تویوتای اروپا نسخه جدید و پرچم‌دار هایلوکس با نام GR اسپورت را معرفی کرد. این خودرو که از برادر داکاری خود الهام گرفته دارای طراحی و سیستم تعلیق ارتقا یافته می‌باشد. باید دانست نسخه اروپایی هایلوکس GR اسپورت از نسخه ژاپنی همنام و همچنین هایلوکس روو GR اسپورت بازار تایلند متفاوت است. کار را با بدنه آغاز می‌کنیم که وجه تمایز هایلوکس GR سپر جلوی جدید با جلوپنجره لانه‌زنبوری بزرگ و نوشته تویوتا می‌باشد. نمای جلو همچنین دارای ورودی‌های هوای متفاوت به همراه مه شکن‌ها و فلاپ های همرنگ بدنه است. تریم پرچم‌دار این وانت ژاپنی از چراغ‌های جلوی LED سود می‌برد.

 

در نمای جانبی رینگ‌های ۱۷ اینچی به همراه لاستیک‌های آفرود دیده می‌شوند. همچنین قوس چرخ های پلاستیکی، آینه‌بغل‌های مشکی و پله‌های جانبی نیز جزو موارد قابل‌ذکر هستند. نشان‌های GR اسپورت هم به جلوپنجره، درب‌ها و درب پشتی اضافه شده‌اند.

 

Toyota-Hilux-7-767x511.webp

 

تویوتا در کابین یک جفت صندلی اسپورت با برند GR اسپورت را نصب کرده است. این صندلی‌ها دارای پوشش چرم مشکی و جیر مصنوعی به همراه دوخت قرمز هستند. نشان GR اسپورت نیز روی کف‌پوش‌ها دیده می‌شود. از دیگر موارد قابل‌ذکر می‌توان دکمه استارت/استاپ و گرافیک خوشامدگویی روی نمایشگر اشاره کرد. نهایتاً باید گفت این وانت از عناصر فیبر کربنی، پدال‌های آلومینیومی اسپورت، خط قرمز روی داشبورد و روشنایی آبی‌رنگ عجیب روی درب‌ها سود برده است.

 

Toyota-Hilux-5-767x511.webp

 

همانند تمامی اعضای خانواده GR اسپورت، هایلوکس دارای سیستم تعلیق ارتقا یافته است. شوک‌های مونوتیوب جدید و فنرهای پیچشی سفت تر در جلو جزو مهم‌ترین تغییرات این بخش هستند. در بخش عقب همان تنظیمات فنرهای تخت نسخه‌های استاندارد باقی مانده است. به همین خاطر ظرفیت یدک کشی ۳.۵ تنی هایلوکس تغییری نکرده است. تویوتا می‌گوید سیستم تعلیق GR اسپورت بهبودهای قابل‌توجهی از نظر هندلینگ شامل فرمان پذیری و پاسخ به دستورات راننده، پرفورمنس خط مستقیم، سواری و حس چسبندگی بخش عقب داشته است. همچنین راحتی سواری این خودرو به لطف پاسخ سریع به لرزش‌های بزرگ و توانایی دامپینگ بهتر بهبود یافته است.

 

Toyota-Hilux-2-767x511.webp

 

زیر کاپوت هایلوکس GR اسپورت بازار اروپا همان پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۸ لیتری توربودیزل با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متر قرار گرفته است. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به تمامی چرخ ها فرستاده می‌شود. انتظار می‌رود وانت یاد شده از تابستان سال ۲۰۲۲ روانه بازارهای اروپایی شود. قیمت این خودرو نزدیک به زمان عرضه اعلام خواهد شد.

قیمت محصولات تویوتا در بازار چقدر تغییر کرده است؟ + جدول

قیمت محصولات تویوتا در بازار چقدر تغییر کرده است؟ + جدول

بازار خودرو به خصوص وارداتی ها با کاهش نرخ دلار به کمتر از 29 هزار تومان به زودی وارد روند نزولی در نرخ ها خواهد شد.

 

ولی قیمت خودروهای خارجی نسبت به ماه قبل دچار افزایش اندکی شده اند. همانطور که در زیر هم قابل مشاهده است، اندکی رشد در قیمت محصولات انواع تویوتا در بازار تهران صورت گرفته است.

بیشترین افزایش قیمت در C-HR هیبرید تیپ Lounge با مدل 2018 اتفاق افتاده است با حدود 100 میلیون تومان و کمترین افزایش هم در خودروی تویوتا پریوس، تیپ C مدل 2017 است که تغییری نسبت به ماه قبل نداشته است.

 

در حال حاضر هم گرانترین خودروی صفر کلیومتر تویوتا در بازار راوفور، دو دیفرانسیل سفارش عمان مدل 2018 است با قیمت 2 میلیارد و سیصد میلیون تومان.

 

در جدول زیر قیمت جدید انواع محصولات تویوتا در بازار را می توانید مشاهد نمایید.

نام خودرو مدل قیمت در بازار 18 آذر (تومان) قیمت در بازار 16 آذر (تومان)
C-HR‏تمام چرخ محرک تیپ Icon 2018 2.060.000.000 2.080.000.000
C-HR‏تمام چرخ محرک تیپ Style 2018 2.450.000.000 2.500.000.000
C-HR‏ هیبرید تیپ Lounge 2018 2.200.000.000 2.300.000.000
پریوس‏، تیپ C 2017 1.250.000.000 1.250.000.000
راوفور‏، دو دیفرانسیل – امارات 2018 3.000.000.000 3.050.000.000
راوفور‏، دو دیفرانسیل – عمان 2018 3.100.000.000 3.200.000.000

 

اعلام دور جدید طرح فروش نقدی دیگنیتی و فیدلیتی با قیمت قطعی – دی ماه 1400 + 1400

گروه خودرسازی بهمن موتور طبق برنامه ای که در چند روز گذشته منتشر کرده بود، دور جدید فروش خودروهای شاسی بلند خود را ویژه دی 1400 آغاز خواهد کرد.

 

این شرکت در هفته قبل، 3 محصول خود که شامل وانت کارا تیک کابین و دو کابین و همچنین وانت کاپرا 2 را در دو طرح نقدی و اقساطی بفروش رساند و در ادامه طرح های فروش شرکت در دی ماه، این بار با 3 محصول دیگر خود که شامل شاسی بلند های جدید گروه بهمن می باشد حاضر خواهد شد.

در این دور، فروش نقدی خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی از سوی گروه بهمن از هفته آینده آغاز خواهد شد. این بخشنامه تاریخ دوشنبه 20 دی ماه 1400 ساعت 10 صبح فعال خواهد شد.

 

گروه بهمن فیدلیتی را در دو تیپ با اتاق 5 نفره و اتاق 7 نفره عرضه می کند و قیمت این خودروها نسبت به مرحله قبل تغییری نکرده و با همان 735 میلیون تومان در مدل 5 نفره و 747 میلیون تومان در مدل 7 نفره بفروش خواهند رساند.در این مرحله از فروش خودرو شاسی بلند دیگنیتی شاهد هستیم که قیمت قطعی این خودرو هم تغییری نداشته و با همان قیمت قبلی 795 میلیون تومان بفروش می رسند.

 

 

ثبت نام صرفا به صورت اینترنتی قابل انجام می باشد و شرایط ثبت نام به شرح جدول زیر می باشد:

 

801.jpg

 

تمامی خودروهای ثبت نام در این طرح با مدل 1400 تحویل مشتری می گردد.

 

موعد تحویل خودروهای فروخته شده در طرح فروش فوری گروه بهمن ویژه دی ماه امسال، هفته اول اسفند ماه 1400 است.

 

رنگ های قابل سفارش برای این خوروها شامل مشکی، سفید، خاکستری کهکشانی، سربی، آبی اطلسی و همچنین قرمز روناسی می باشد.

 

این شرکت برای کسانی که موفق به ثبت نام شده اند ولی به هر دلیلی منصرف شده باشند سود سالانه ای به میزان 15 درصد را در نظر گرفته است که به مبلغ پرداختی ایشان اضافه می گردد.

 

تسلا هم در افزایش قیمت محصولات خود مشابه خودروسازان ایرانی عمل کرد

تسلا هم در افزایش قیمت محصولات خود مشابه خودروسازان ایرانی عمل کرد

کمپانی خودروسازی تسلا به دلیل ساخت خودروهای برقی بی کیفیت، نسبتا پر قدرت و نسبتا با قیمت مناسب در بازارهای بین المللی بسیار محبوب و پرطرفدار است. این کمپانی بیشتر محصولات خود را قبل از عرضه به بازار فروخته است و معمولا متقاضیان خرید این خودروها باید چند وقتی را منتظر دریافت خودروی خود بعد از پرداخت وجه آن باشند. این کمپانی اخیرا در کشور چین به دلیل تقاضای بسیار زیاد در محصولات خود، قیمت آنها را دوباره گران کرد.

 

این رفتار کمپانی تسلا را به وضوح در بین خودروسازان داخلی در کشورمان می توانیم مشاهده کنیم. خودروسازانی که محصولاتشان هنوز تولید نشده اند ولی به دلیل تقاضای بالا از پیش فروخته اند و هر از گاهی هم به دلایل مختلف قیمت آنها را چند باره افزایش می دهند. در بازار خودروی کشور ما  وقتی رقابت واقعی وجود ندارد و ورود خودروهای خارجی به آن ممنوع می باشد به طور قطع این موضوع اتفاق می افتد و در این بین تنها خریدار و مصرف کننده نهایی است که ضرر می کند.

روزنامه هنگ‌کنگی ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) اعلام کردکه تسلا قیمت‌های خودرو چین خود را به دلیل تقاضای بیشتر برای دومین بار افزایش می‌دهد.

 

به نقل از بلومبرگ، شرکت خودروسازی تسلا قیمت دو مدل ساخت شانگهای را برای دومین بار در مدت کمی بیش از یک ماه در میان افزایش تقاضای خریداران چینی افزایش داد.

 

به گفته این روزنامه، این خودروساز در پایان سال از افزایش ۳.۹ درصدی قیمت مدل ۳ خود به ۲۶۵۶۵۲ یوآن (۵۶۳۶۸ دلار سنگاپور) خبر داد.

 

طبق گزارش SCMP، خودروی اسپرت مدل وای (Y) با جهش ۷.۵ درصدی به ۳۰۱۸۴۰ یوآن خواهد رسید و واجد شرایط دریافت یارانه‌های دولتی برای خودروها با انرژی جدید زیر ۳۰۰ هزار یوآن نخواهد بود.

 

در این گزارش آمده است که تسلا برای افزایش قیمت‌های جدید (پس از افزایش قیمت در ۲۴ نوامبر) دلیلی ارائه نکرده است.

خداحافظی باشکوه کمپانی بنتلی با موتورهای بنزینی خود + عکس

خداحافظی باشکوه کمپانی بنتلی با موتورهای بنزینی خود + عکس

مولینر، زیرمجموعه ماشین‌های سفارشی بنتلی در حال ساخت آخرین مدل این کارخانه با موتور دوازده سیلندر بنزینی است. این ماشین در سال ۲۰۲۳ و در تعدادی بسیار محدود تولید خواهد شد.

 

هفته‌نامه انگلیسی اتوکار گزارش داده که این ماشین یک کوپه دو در است که با الهام از مدل باکالار و کانسپت EXP ۱۰۰ بنتلی طراحی شده است. بنتلی از مدل دو میلیون دلاری باکالار تنها دوازده دستگاه می‌سازد که همه پیش‌فروش شده است.

استقبال خوب از مدل باکالار باعث شده تا بنتلی تولید مدل جدید را به ۲۵ دستگاه افزایش دهد و قیمتش هم گران‌تر است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت بنتلی جدید دو میلیون و ۶۰۰ هزار دلار خواهد بود.

 

35289870-Bentley_described_electric_powered_coupe.jpg

 

ماشین از نظر فنی براساس بنتلی کنتینانتال ساخته می‌شود و موتورش ۶۵۰ اسب بخار نیرو دارد. موتور شش لیتری دوازده سیلندر گروه فولکس‌واگن امسال بیست ساله می‌شود. در دو دهه گذشته علاوه بر بنتلی مدل‌های مختلفی از آئودی و فولکس‌واگن هم از این موتور استفاده کرده‌اند. بنتلی می‌خواهد تا پایان دهه جاری میلادی همه ماشین‌هایش را الکتریکی کند و موتور دوازده سیلندرش را پس از عرضه مدل جدید بازنشسته خواهد کرد.

سومین مرحله از طرح فروش فوری های محصولات ایران خودرو با سند آزاد – دی 1400 + جدول

 

 

سومین مرحله از طرح فروش فوری سه شنبه های محصولات ایران خودرو با سند آزاد - دی 1400 + جدول

گروه خودروسازی ایران خودرو در سومین مرحله از فروش فوق العاده سه شنبه های ایران خودرویی، شرایط فروش 3 محصول خود را اعلام کرد.

 

این شرکت در هفته گذشته طرح پیش فروش یکساله محصولات خود را به اجرا در آورد و مجددا این هفته طبق وعده خود شرایط فروش فوری تنها 3 محصول خود را منتشر کرده است. احتمال اینکه ظرفیت فروش هر محصول در این طرح پایین باشد وجود دارد و این یعنی شانس برنده شدن در این لاتاری شرکت ایران خودرو بالا نخواهد بود.

خودروهای حاضر در این طرح شامل رانا پلاس سقف شیشه ای، پژو 207 دنده سقف شیشه ای و دنا پلاس توربو اتوماتیک می باشد.

 

دور جدید فروش نقدی با قیمت قطعی محصولات ایران خودرو از فردا سه شنبه آغاز خواهد شد.

 

این طرح از فردا سه شنبه مورخ 13 دی لغایت پنجشنبه 15 دی ماه 1400 فعال خواهد بود.

 

کلیه شرایط و ضوابط قرعه کشی در این بخشنامه اجرا خواهد شد.

 

سند خودروهای فروخته شده در این طرح آزاد می باشد.

 

n8jv11m.jpg

 

موعد تحویل این خودروهای ثبت نامی حداکثر سه ماه می باشد.

 

برای آگاهی بیشتر در خصوص این طرح به وبسایت شرکت ایران خودرو مراجعه نمایید و یا بر روی لینک این شرکت به آدرس « www.esale.ikco.ir » کلیک نمایید.

مهم ترین شرایط و ضوابط این طرح به شرح ذیل می باشد:

نكته1: انتخاب شدگان درطرحهاي قبلي كه موفق به واريز وجه نشدهاند نيز، ميتوانند با مراجعه به سايت فروش اينترنتي محصولات ايران خودرو، نسبت به انجام مجدد ثبتنام اقدام نمايند.

نكته2: نمايندگان محترم مي بايست اين بخشنامه را براي اطلاع بيشتر در محل رويت مشتريان قرار دهند.

نكته3: قبل از قرعه كشي، متقاضي هيچگونه وجهي واريز نخواهد نمود.

نكته 4: متقاضياني كه فاقد هر يك از شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در بخشنامه ( مثلا دارا بودن پلاك فعال انتظامي نصب شده برروي خودروهاي سواري با كاربري شخصي) يا فاقد گواهينامه رانندگي معتبر ( انقضاي تاريخ اعتبار) و …باشند، در صورت اقدام به ثبت نام ضمن كان لم يكن تلقي شدن ثبت نام ايشان، به مدت 3 سال از ثبتنام درتمامي طرح هاي فروش آتي محصولات شركت ايران خودرو محروم خواهند شد .

نکته 5: به هر كد ملي فقط يك دستگاه خودرو تعلق ميگيرد.

نکته 6: حداقل فا صله از آخرين خريد (ثبت نام يا تحويل خودرو) از شركت هاي ايران خودرو و سايپا 48 ماه مي با شد. همچنين
ثبتنام همزمان در دو شركت مذكور امكان پذير نمي باشد.

نکته 6: انتخاب رنگ خودرو توسط مشتري، در زمان واريز وجه پيش پرداخت علي الحساب خواهد بود.

نکته 7: خودروي ثبت نامي، از بيمه شخص ثالث برابر آخرين سقف قانوني ابلاغ شده در زمان تحويل خودرو برخوردار خواهد بود.

نکته8: صحت كليه اطلاعات درج شده خصوصاً كد ملي،آدرس و كدپستي بر عهده متقاضي ميباشد و در صورت تغيير يا اشتباه در اطلاعات ارائه شده كليه تبعات احتمالي ناشي از آن مانند تاخير در تحويل و عدم شماره گذاري خودرو برعهده متقاضي مي باشد.

نکته 9: قيمت خودرو مطابق قيمت زمان تحويل مندرج در قرارداد خواهد بود. پس از برگزاري قرعه كشي و اعلام اسامي، فرد منتخب مبلغ پيش پرداخت علي الحساب خودرو را از طريق سايت فروش اينترنتي محصولات ايران خودرو مطابق جدول زیر واريز مينمايد. الباقي وجه خودرو در زمان ارسال دعوتنامه با لحاظ هزينه هاي قانوني تعيين و دريافت ميگردد.

روغن گیربکس چه کارایی در خودرو دارد؟

روغن گیربکس چه کارایی در خودرو دارد؟

در خودروها برای انتقال قدرت موتور به چرخ ها از گیربکس استفاده می کنند. به طور کلی گیربکس ها به دو دسته تقسیم می شوند:

 

الف) دستی یا دنده ای
ب) اتوماتیک

برای کارکرد صحیح و بدون مشکل تعویض دنده ها در گیربکس و همچنین نرم کار کردن و بدون سر و صدا دنده عوض شدن نیاز به روغن مخصوصی است که در خودروهای دنده ای بیشتر از آن به اسم واسکازین نام می برند و در خودروهای اتوماتیک از آن به نام روغن گیربکس استفاده می شود. روغن گیربکس از اهمیت بسیار زیادی در سلامت و افزایش طول عمر مفید گیربکس برخوردار است. در ادامه سعی خواهیم داشت که نگاهی به نحوه عمکلرد و کاربرد این روغن در خودرو داشته باشیم.

روغن گیربکس در گیربکس و دیفرانسیل خودرو کاربرد دارد که از چرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها محافظت می‌کند.

جعبه دنده قطعه ­ای است که در آن دو شافت و میله به همراه دنده ­های مختلف یافت می­ شود. هنگامی که شما موقعیت دنده را تغییر می­ دهید، انتقال قدرت در این سیستم انجام می ­شود و دنده ­ها را درگیر می ­کند. درگیر شدن دنده ­ها خود موجب تولید حرارت، اصطکاک قطعات با یکدیگر و همچنین ایجاد قدرت می ­شود.

خودرو‌ها دارای جعبه دنده‌ای هستند که دو محور را به هم متصل می‌کند. روغن گیربکس وظیفه تبدیل نیروی موتور و انتقال آن به چرخ‌ها را بر عهده دارد و به چرخ‌ها اجازه می‌دهد با سرعت‌های مختلف بچرخند.

این قسمت از خودرو دیفرانسیل نامیده می‌شود و برای عملکرد صحیح آن به روغن کاری نیاز است. مایع دیفرانسیل که روغن دیفرانسیل نیز نامیده می‌شود، روغن کاری و خنک کننده دیفرانسیل خودرو را تامین می‌کند. این مایع برای محافظت از سطوح فلزی چرخ دنده در برابر اصطکاک و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و سوختن وجود دارد.

 

یادتان باشد برخی از خودرو‌ها دیفرانسیل جلو و برخی دیگر دارای دیفرانسیل عقب هستند. برخی خودرو‌ها از روغن دنده مصنوعی استفاده می‌کنند.

 

کاربرد روغن واسکازین چیست؟ 

 

روغن واسکازین وظایف زیادی دارد. نه تنها برای کاهش اصطکاک قطعات را روغن کاری می‌کند، بلکه سیستم جعبه دنده را خنک می‌کند و ضربه‌های وارد شده به جعبه دنده را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، لرزش را کاهش می‌دهد، از خوردگی جعبه دنده محافظت می‌کند و سیستم دنده را پاکسازی و تمیز می‌کند. باید توجه داشته باشید که پارامتر‌های روغن باید با خودروی شما سازگار باشد.

 

از روغن گیربکس‌های مختلفی برای اتومبیل‌های شهری، ماشین مسابقه‌ها و وسایل نقلیه تجاری سبک با بار سنگین استفاده می‌شود. همچنین روغن نباید کف کند و واشر و اجزای غیرفلزی را تحت تاثیر قرار دهد؛ بلکه باید بدون توجه به دمای محیط وظایف خود از جمله روان کاری را به درستی انجام دهد. یکی از علایمی که احتمال نیاز به تعویض روغن واسکازین و یا گیربکس باشد، می توان به احساس تقه یا ضربه در هنگام تعویض دنده اشاره کرد. توجه شود که چک کردن روغن گیربکس می بایستی توسط افراد ماهر انجام گیرد.

 

چه علائم رایجی نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به تعویض روغن دیفرانسیل/دنده داشته باشید؟

 

روغن دنده به ذرات فلزی یا سایر مواد آلوده است.

 

دیفرانسیل وظیفه انتقال نیرو از موتور به گیربکس و چرخ‌ها و کنترل میزان نیرو به هر چرخ را بر عهده دارد. مانند بسیاری از جنبه‌های وسیله نقلیه شما، دیفرانسیل نیز به روغن نیاز دارد تا به عنوان روان کننده عمل کند. روغن دیفرانسیل به دیفرانسیل اجازه می‌دهد تا به آرامی و یکنواخت حرکت کند، که به خودرو اجازه می‌دهد به ارسال نیرو به چرخ‌ها ادامه دهد. اگر روغن دیفرانسیل قدیمی باشد، ممکن است به مواد زائد و براده‌های فلزی آلوده شده باشد. این آلودگی دائماً با دیفرانسیل تماس پیدا می‌کند که می‌تواند باعث آسیب طولانی مدت شدید به دیفرانسیل شود.

معرفی بی ام و X6 M کامپتیشن منهارت، قدبلندی قلدر با ظاهری عصبانی + عکس

معرفی بی ام و X6 M کامپتیشن منهارت، قدبلندی قلدر با ظاهری عصبانی + عکس

بخش M ب ام و بسیاری از محصولات این خودروساز را به سطوح بالای پرفورمنس رسانده که از جمله شاخص‌ترین این خودروها می‌توان به کراس اوور X6 اشاره کرد. مدل X6 M کامپتیشن دارای قدرت ۶۲۵ اسب بخاری بوده که پاسخگوی اکثر خریداران خواهد بود اما تیونر مشهوری به نام منهارت به این قدرت رضایت نداده است. منهارت هم‌اکنون از خودروی خود با نام MHX6 700 با قدرت بیشتر و ظاهر مخوف‌تر رونمایی کرده است.

 

manhart-mhx6-7006-767x431.webp
منهارت برای این هیولا دو گزینه آپگرید ارائه کرده که یکی بازنگری در ECU و دیگری ارتقای واحد کنترل محوری MH ترونیک می‌باشد. هر دو کیت باعث می‌شوند قدرت پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی X6 M به ۷۳۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۹۰۰ نیوتون متر برسد. این در حالی است که نسخه استاندارد X6 M قدرت ۶۲۵ اسبی و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متری دارد. منهارت همچنین سیستم ترمز ارتقا یافته را نیز برای توقف پرقدرت شاسی‌بلند ب ام و ارائه کرده است.

manhart-mhx6-7002-.webp
این تیونر مشهور یک سیستم اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ را نیز در نظر گرفته که خروجی‌های ۱۰۰ میلی‌متری آن به شدت جلب‌توجه می‌کنند. این خروجی‌های اگزوز پوشش کربنی یا سرامیکی داشته و تنها بخشی از تغییرات ظاهری X6 M محسوب می‌شوند. فنرهای H&R نصب شده در خودرو نیز باعث شده‌اند ارتفاع X6 M تا ۳۰ میلی‌متر کاهش یابد. رینگ‌های ۲۲ اینچی با طرح مشکی ساتین نیز جلوه دیگری به این شاسی‌بلند پرفورمنس داده‌اند.
manhart-mhx6-7007-767x431.webp
خودروی موردبحث همچنین پذیرای کیت بدنه جدید ساخته شده از کربن شده است. این کیت شامل اسپلیتر جلو، جلوپنجره، رکاب‌های جانبی، دیفیوزر و اسپویلر عقب دوتکه است. منهارت همچنین از کربن در پوشش آینه‌های جانبی و سایر بخش‌ها استفاده کرده است. این تیونر در کابین نیز از کف‌پوش‌هایی با برند خود و تریم کربن شامل پدال شیفترها استفاده کرده است.